header

کاریاب هوشمند استخدامی های کشور - کسب و کارهای هنری و صنایع دستی

کسب و کارهای هنری و صنایع دستی

کسب و کارهای هنری و صنایع دستی

 

اول از همه باید بگوییم پول درآوردن از این راه چندان هم که فکر می کنید کار آسانی نیست. اما غیر ممکن هم نیست. افراد بسیای هستند که از فروش محصولات هنری و صنایع دستی خود در نمایشگاه های محلی و جشنوارها میلیون ها تومان سود به دست می آورند. کارهایی مثل نقاشی، مجسمه سازی، معرق کاری، کار با فلز و شیشه و جواهرات صنایع دستی نیستند که هر کس بتواند آن ها را انجام دهد. پس اگز توانایی در این زمینه دارید دست به کار شوید.
برای هنرمندانی که در منزل کار می کنند فروش کار در گالری ها و نمایشگاه ها فرصت خوبی است تا با کمترین هزینه مشتریان جدید بیابند. برخی گالری ها برای نمایش آثار هنری مبلغی دریافت می کنند که این مبلغ در صورت فروش آثار به خوبی جبران می شود. اما باز هم کسب درآمد خوب از این طریق به این سادگی نیست. شما باید بتوانید با تحقیق، بررسی و برنامه ریزی عمل کنید و بتوانید ساعت های طولانی بایستید و همچنان لبخند بزنید. همه از پس این کار بر نمی آیند. برای این که بتوانید موفق شوید باید شخصیت یک فروشنده را داشته باشید.
اگر فکر می کنید برای این کار ساخته شده اید قدم های زیر را بردارید:
۱- به نمایشگاه ها سر بزنید: این که مادر شما در کودکی نقاشی هایتان را به پخچال می چسبانده دلیل مناسبی برای این نیست که افراد حرفه ای کار شما را خریداری کنند. ابتدا به چند گالری هنری و نمایشگاه سر بزنید و بررسی کنید که آیا کار شما به اندازه کافی خوب هست؟ برخی از نمایشگاه ها داور دارند، یعنی کار شما پس از داوری به نمایش گذاشته می شود؛ اما برخی دیگر برای شرکت همه آزادند.
علاوه بر این اطلاعات خوبی کسب می کنید و متوجه می شوید که کدام گالری ها و نمایشگاه ها برای کار شما مناسب هستند. با افراد حرفه ای و آشنا با هنر و نمایشگاه ها صحبت می کنید و می توانید از آن ها بپرسید بهترین نمایشگاه ها کدام ها هستند و به کدام نمایشگاه ها نیازی نیست که بروید.
۲- برنامه ریزی کنید: بررسی کنید که معمولا چه افرادی به نمایشگاه ها می روند، چه میزان درآمد می توانید انتظار داشته باشید و هر نمایشگاهی که در آن شرکت می کنید چقدر هزینه دربر دارد. برخی از گالری ها هزینه بیشتری برای رزرو از شما می گیرند، هزینه های ارسال، مواد اولیه و کاتالوگ و پوستر را نیز باید محاسبه کنید. همچنین بسته به این که در کدام شهر یا کشور نمایشگاه می گذارید ممکن است نیاز به مجوز برای نمایش و فروش آثار داشته باشید. به این ترتیب می توانید نقطه سر به سر را تعیین کنید؛ یعنی چه تعداد اثر باید بفروشید تا هزینه ها پوشش داده شوند.
۳- از کم شروع کنید: بیشتر هنرمندان شناخته شده مشتریان تکراری دارند و مشتریانشان هر سال به نمایشگاه سر می زنند و آثار مورد نظر خود را خریداری می کنند. با این که سعی در به دست آوردن شهرت و اعتبار برای خود می کنید، قیمت های خود را حداقل در نظر بگیرید.
۴- قیمت گذاری صحیحی داشته باشید: با این که کار ارزان فروختنش ساده تر است، باید تعداد بیشتری کار بفروشید تا هزینه های خود را پوشش داده و سود کنید. همچنان باید هزینه مواد اولیه را در نظر داشته باشید. برای مثال اگر مواد اولیه برای ساخت مجسمه ۵۰ هزار تومان هزینه داشته است، اگر آن مجسمه را ۱۰۰ هزار تومان بفروشید معادل ۵۰ هزار تومان سود کرده اید. اما اگر می خواهید قیمت پایین تری را در نظر بگیرید تنها از میزان سود خود کم کنید.
۵- تنها کار نکنید: با این که شرکت در نمایشگاه ها و گالری ها می توانید هیجان انگیز و سودآور باشد، می تواند به همان اندازه خسته کننده هم باشد. از افراد و دوستان کمک بگیرید تا بدون کاهش سود فرصت کافی برای استراحت خود بیابید.
۶- بهترین آثار خود را به بهترین شکل به نمایش بگذارید: به نحوه ارائه آثار توجه کنید. به خصوص اگر اثر هنری هنری شما جواهر و مجسمه است به محل قرار گیری اثر هنری خود توجه کنید که تمیز باشد. نو مناسب در فضا وجود داشته باشد و آثار در بهترین جای ممکن نمایش داده شوند.
۷- لیست ایمیل تهیه کنید: لیستی از ایمیل مشتریان خود تهیه کنید. سعی کنید ترتیبی دهید که افراد برای برنده شدن یکی از آثار شما اطلاعات تماس و یا کارت ویزیت خود را در جدولی بنویسند. به این ترتیب می توانید کارت پستال و کارت دعوت مربوط به نمایشگاه ها آتی خود را به اطلاع آن ها برسانید.
در آخر نکته مهم این است که زود دلسرد نشوید. اگر در اوایل کار سود چندانی نداشتید و یا حتی هیچ فروشی نداشتید نا امید نشوید و تنها سعی کنید منطقی و اصولی عمل کنید.